čtvrtek 13. srpna 2015

Hodně rajčat ...

Letošní úroda rajčat ( v maminčině skleníku) je opravdu veliká :) A proto jsem se rozhodla vybavit se na zimu a vyrobit domácí kečup a sušená (spíš pečená) rajčata naložená v oleji, která mimochodem do zimy nejspíš nevydrží, protože jsme objevili kouzlo a chuť panini...




Domácí kečup:
2 kg rajčat, 25 dkg jablek, 25 dkg cibule, 3 ks hřebíčku, 15 dkg cukru (příště dám méně), 10 kuliček černého pepře,  5 kuliček nového koření, 1 lžička mleté papriky, špetka mleté skořice, 2 ks bobkového listu, 150 ml 8% octa (příště dám méně), 1 lžíce soli

Do kastrolu dáme omytá,přepůlená hodně zralá rajčata,očištěná jablka i se slupkou a oloupanou a nahrubo nakrájenou cibuli.
Přidáme ocet, cukr a veškeré koření (dala jsem ho do sítka na čaj,abych ho potom nemusela hledat). Zeleninu vaříme asi hodinu a nezapomeneme občas promíchat.
Když je vše rozvařené, vyndáme koření a rozmixujeme ponorným mixérem. Směs propasírujeme přes síto a horké plníme do sklenic. Sterilujeme 20 min. 

Kečup je řidší, ale to mi nevadí, protože ho budu využívat na vaření jednoho výborného receptu o kterém se dozvíte někdy příště :) Pokud vám konzistence vadí, doporučuji vařit rozmixovanou směs ještě půl hodiny až hodinu, dokud nebude konzistence tak jak potřebujete. Jestli byla rajčata naopak málo vodnatá a směs je moc hustá, přidejte vodu.  


Propasírovaný odpad mi bylo líto vyhodit, tak jsem do něj přimíchala sušený česnek a provensálské koření, namačkala na plech a dala sušit na slunce. Když to bylo trochu usušené (nesmí se to tam nechat moc dlouho, jinak to z plechu nedostanete), srolovala jsem to a a po nakrájení vznikla dobrota třeba k televizi. Jen pozor, semínka lezou do zubů :)

Rajčata naložená v oleji:
rajčata, česnek, tymián nebo provensálské koření, olivový olej

Rajčata i se slupkou rozpůlíme a naskládáme na plech, řeznou plochou nahoru. Já dělala rovnou 2 plechy, což bylo cca 2 kg rajčat. Pečeme 40 minut na 180 stupňů. Po upečení posypeme kořením, půlky rajčat přiložíme k sobě, plníme do sklenic a prokládáme česnekem nakrájeným na plátky (do každé skleničky od přesnídávky jsem dala 2 plátky).  Když máme sklenici skoro plnou, zalijeme po vrch olivovým olejem. Sterilovala jsem spolu s kečupem.

Vše a vždy steriluji v troubě. Do vyššího pekáčku naskládám skleničky, zaleji 2 cm vody a peču 20 minut na 85 stupňů. 

Dobrou chuť :)

1 komentář:

Díky, že čtete můj blog :) Terka